blog top

04 maj 2008

Hustler H12: nr. 3 i soloklassen

Efter to dage med regnvejr og en stresset uge, lå min motivation til at deltage i Hustlernes H12 løb som solorytter på et meget lille sted. Da jeg meget tidligt lørdag morgen ankom til stævnepladsen for at blive indskrevet, var jeg i tvivl om jeg overhovedet ville køre andet end 3-4 paraderunder for derefter i stedet at deltage i "festen" på stævnepladsen.


H12 Stævnepladsen - (Foto: Bo Skakke)


(Foto: Jens Thomasberg)

En håndfuld DMK klubkammerater, med Jesper Regin som primus-motor, havde meldt sig som support gruppe for klubbens soloryttere. De ville sørge for at holde gang i et flow af fyldte vanddunke, have styr på mad og energi, fixe reparationer, formidle placerings info og ikke mindst yde moralsk support i form af opmuntrende ord hver gang vi passerede målområdet. Jeg kan slet ikke understrege nok hvor værdifuldt det er at have support og deres indsats var i høj grad en medvirkende årsag til jeg kom i mål - TAK!


Stævnepladsen og DMKs supporter-team - (Foto: Jesper Regin)

Start og omstart...
Løbet blev skudt igang kl. 9 og et par hundrede ryttere blev sendt afsted og ud på den ca. 8 km lange rute. Undervejs rundt på første runde fik vi dog besked om at der skulle være omstart, da nogle af de forreste ryttere var kørt forkert fordi en del af rute markeringen var faldet ned.


Starten med Jonas P i front - (Foto: Jannik Stuhr, Pixelution.dk)

Kl. 9.30 blev omstarten skudt i gang, og ligesom ved første start (man skulle tro jeg havde hørt efter første gang) havde jeg endnu engang fået placeret mig rigtigt dårligt i venstre side og ca. 100-120 ryttere nede i feltet. Jeg tror at jeg efterhånden skal begynde at tro lidt mere på mig selv og mine kræfter, og fremover stille mig meget længere frem i starterne for ikke at skulle bruge kostbar energi og adskillige omgange på at overhale de foranliggende ryttere - det gør jeg næste gang!


(Foto: Bo Skakke)

Som sædvanlig var de første par omgange voldsomt præget af trafik, og rytterne lå som perler på en snor. Jeg kom på første omgang til at ligge sammen med DMK's Bo Vestergaard og Lone Sand, og der var overskud til at vi kunne samtale fordi feltet sneglede sig frem - ganske hyggeligt i øvrigt.


Lone Sand - (Foto: Bo Skakke)

Lidt efter fik jeg kontakt til en anden klubkammerat Magnus B. og så kom pulsen for alvor op. Jeg forsøgte at holde mig tæt til ham, men vi blev hele tiden splittet ad fordi vi ikke altid kunne overhale forankørende ryttere på de samme steder og derfor måtte vi skiftevis vente til der blev plads.

Magnus og jeg fugtes rundt på ruten i de næste mange timer, skiftevis forrest, men altid med hinanden inden for synsvidde.For mit vedkommende var det også rart at have en god klubkammerat tæt på - ikke så meget for konkurrencens skyld, men fordi 12 timer er lang tid og derfor kunne vi forsøge at samarbejde og hjælpe hinanden. Efter et 3-4 timer fik vi besked om at vi lå 4'er og 5'er i den samlede stilling for soloryttere - hvilket var en overraskelse efter så kort tid og et stort moralsk boost.


På vej gennem feltet (Foto: Jannik Stuhr, Pixelution.dk)

De taktiske overvejelser...
Jeg havde fra starten lagt en taktik, som dikterede at jeg skulle trække op ad de hårdeste bakker samt gennem de tungeste mudder områder for at spare på kræfterne. Så selvom det ikke nødvendigvis så særlig "palermo-roleur" agtigt ud, så var det en måde hvorpå jeg kunne slide lidt mindre på mig selv, og jeg vidste at jo mere jeg sparede tidligt i løbet jo mere overskud ville jeg have senere.


Klar trække taktik - (Foto: Bo Skakke)

Tidligere på måneden opsnappede jeg til én af DMKs intervaltræninger, nogle gode råd fra Rune Larsen (AimHigh) om at hvor på ruterne man bør fosøge at vinde tid og hvor der bør spares på krudtet - det var gode råd som jeg virkelig tog til mig og faktisk var meget bevidst om undervejs i løbet.

Placeringstab efter en tur på tønden...
Efter knap 6 timer hvor jeg holdt en 4. plads, kom der grus i maskineriet - så at sige! Efter at have indtaget diverse energirige substanser var jeg simpelthen nød til at stå helt af cyklen og gå på toilettet, hvilket desværre resulterede i at jeg fik spildt 5-6 minutter i depot. På det tidspunkt var der også begyndt at opstå en smule krampe på den øverste del af mit venstre lår, så det var noget af en udfordring at sidde på toilettet med med en solid krampe i venstre lår - sjovt må det have set ud, men jeg kan fortælle at det var ret ubehageligt:-)!


(Foto: Jens Thomasberg)

Da jeg kom tilbage på cyklen igen, var jeg faldet ned som nummer 6, og jeg brugte derefter næsten 3 omgange på at hente min klubkammerat Magnus igen. Da jeg endelig kom op til Magnus, spurgte jeg ham stønnede "hvordan går det Magnus?", hvortil Magnus humoritsisk svarede "ikke så godt nu når du nu er kommet op til mig igen". Derefter forsøgte vi at følges lidt ad, men lidt efter lidt faldt vi hver især ind i vores egen rytme og blev splittet igen.

Videre uden makker...
Desværre så jeg ikke Magnus siden, og et par omgange efter så jeg ham sidde omklædt og spise ved vores support team - og hvor ville jeg have givet alt for at have byttet med ham i det sekund! Jeg var træt, min lænd og nakke var helt smadret, kramperne havde spredt sig mere og mere og jeg trængte mest af alt til at komme af cyklen og få noget rigtig mad.
Senere fik jeg at vide at min makker Magnus var stoppet efter ca. 8 timer, da han syntes at han ikke havde mere at skyde med i benene - hvilket måske egentlig ikke er så mærkeligt, da Magnus havde kørt DCU løb i Silkeborg om torsdagen (du var savnet på ruten)!


Hustlergryde alá carte, som jeg iøvrigt aldrig smagte - (Foto: Bo Skakke)

Det var også noget af en oplevelse hver gang jeg passerede målområdet hvor Hustlernes Gudfar, Jacob Lohmann ham selv sad i speakertårnet og gjaldede "og nu kommer løbets 3. plads... Ooooooptursgøøøøjseren" udover stævnepladsen, det var et stort moralsk boost og også lidt komisk at høre det komiske navn i æteren. Også alle de som heppede ude langs ruten, og især alle dem jeg kendte som stod på kælkebakken var super opbakning - og undskyld til jer alle hvis jeg ikke hilste, jeg var vist et andet sted:-)!


Elegantiérernes elegantier Jacob Lohmann - (Foto: Bo Skakke)

Krampe en massé...
Med 3,5 time tilbage forsøgte jeg blot at finde ind i mit eget tempo og holde bagvedliggende ryttere bag mig og sikre 3. pladsen. Jeg havde hele dagen følt at jeg havde overskud og var stærk, selvom jeg efterhånden også godt kunne mærke at jeg havde været mange timer på cyklen. Kramperne tiltog også kun herefter og i korte perioder kunne jeg slet ikke kontrollere kramperne. Især bemærkede jeg efter at have trukket op af kælkebakken nogle tilskuere, der nok undrede sig over mine små udbrud af "aaaahhhh aaahh" mens jeg spjættede gevaldigt med bentøjet.

Kramperne kom oftes i lægmuskulaturen når jeg havde været af cyklen og trukket op ad kælkebakken og derefter skulle på cyklen og i pedalerne igen. Eller når jeg skulle træde gennem tungt pløret underlag opstod der også nemt krampe i min øverste del af låret og i lysken. Jeg tror heller ikke at jeg havde tilstrækkelig styr på min saltbalance, hvilket er noget jeg skal skal have bedre styr på inden Nordic24 i Juni og noget som kræver lidt research.


(Foto: Jesper Lauritsen)

Kom djævlen i forkøbet...
En af de ting som også interesserer mig ved at deltage i et løb som Hustlernes H12 i soloklassen, er den psykiske dimension. Man skal hele tiden forsørge at bevare et positivt mindset og især være omstillingsparat. Man må altså ikke lade sig stresse for meget hvis situationen lige pludselig vender med f.eks. en defekt, et styrt, tabte placeringer eller andre uforudsete hændelser.

Det er dog nemmere sagt end gjort, og jeg må da også erkende at især det psykiske aspekt var en sor udfordring ved deltagelsen i H12 løbet. Adskillige gange poppede alle mulige store eksistentielle tanker og undskyldninger op i mig, om hvorfor det var OK at sige stop og udgå fra løbet. Men jeg tror at netop fordi jeg var meget bevidst om min egen psyke og reaktionsmønster, kunne jeg komme den lille djævel på skulderen i forkøbet og ikke lade ham få sin vilje - ha!

Undervejs i løbet fungerede det meste også perfekt. Jeg fik dog allerede tidligt i løbet en stor gren ind i bagskifteren, hvilket resulterede i at jeg havde svært ved at bruge de tre sidste tandhjul. Jeg vurderede dog at jeg ville tabe for meget tid på at få det fixet så jeg valgte at acceptere tingenes tilstand og forsøgte at være positiv omkring det som trods alt fungerede godt. Støvet gjorde også at jeg døjede, på trods af nye klinger, kassette og kæde, med en smule chainsuck. Men det fik min team support klaret løbende ved at rengøre og smøre min kæde - tak drenge!

Allergisk reaktion...
Med knap timer resterende stødte jeg på en stor-hostende Jacob Lauritzen, dobbelt Nordic24 vinder, som på det tidspunkt lå på en 2. plads, men pga. en allergisk pollen reaktion havde været nød til at sætte tempoet gevaldigt ned. Vi fik os en rigtig gentleman sludder ude på ruten, og da Jacob alligevel var en omgang foran mig valgte jeg at køre forbi ham. Efter to omgange og knap 45 minutter tilbage havde genfandt Jacob sin power og overhalede mig igen. På sidste omgang fangede jeg Jacob kort før mål og vil fulgtes det sidste stykke over stregen, og et "tak for turen" blev udvekslet med en håndhilsen.


Jacob "Kaffe" Lauritzen med Kanonkuglen på slæb - (Foto: Jesper Lauritsen)


DMK'ere i skiftezonen - (Foto: Bo Skakke)

Endelig i mål...
Og hvilken lettelse det var at komme i mål efter knap 12 timer, 23 omgange, 184 km og næsten 4000 højdemeter. Lige så fantastisk det var at komme i mål, lige så fantastisk var det også at jeg rent faktisk endte med at komme på podiet med en 3. plads - i sandhed en stor dag for Team Lefty:-)!

Da jeg har kørt relativt få cykelløb, har ikke rigtigt haft noget klart billede af mit performance niveau, så derfor var det en endnu større succes at ende på podiet, da jeg blot havde håbet på en top 10-20 stykker.Da jeg var kommet i mål sværgede jeg at jeg ALDRIG mere skulle køre et langdistance race! Meeeeen men... idag (dagen efter) har jeg besindet mig igen og glæder mig nu allerede til Nordic24. Men vigtigst af alt, så gjorde jeg mig til Hustlernes H12 løb en masse uvurderlige erfaringer som solorytter, hvilket forhåbentlig vil komme mig til gavn til Nordic24.


I mål efter 12 timer - (Foto: Jesper Regin)

Efter et varmt bad - det bedste bad jeg længe har fået - var der præmieoverrækkelse i Bagsværd Roklubs festlokaler og der var champagnesprøjt i bedste Le Mans stil og masser af præmier. Jacob Lauritzen oversprøjtede mig i kådhed med sin præmie champagne, men jeg fik dog returneret gestusen med at tømme min champagne nedad ryggen på ham - sorry Jacob men det var du selv ude om:-)! Stillingen i solo blev således:

1. Claus Crone (Team Crone)
2. Jacob Lauritzen (T-bikes)
3. Lars Oppenheuser (Team Lefty/DMK)

Resultater for alle klasser kan ses hos Events4u.dk...


(Foto: Jesper Lauritsen)


Et klassisk Bo V. moment - (Foto: Bo Skakke)

Tusind tak...
Så har jeg blot at sige tusind tak for hjælpen til DMK's support team Jesper, Steen Go'e Ben, Rikke, Mette, Morten, Henrik, Klaus og alle jer andre som hjalp mig og heppede undervejs - tak!

Også en stor cadeau til Hustlerne for et super fedt løb, med den gode afslappede Hustler stemning og masser af søde mennesker og kønne piger - et fantastisk arrangement som jeg vil glæde mig til at deltage i næste år igen!

Se mange flere billeder her hos Team Hustler, Erik Hougaard og Jens Thomasberg.

17 kommentarer:

Olle sagde ...

Du er for sej mester. Godt at høre at du har fået taget mere end hul på "endurance"-bylden og stiler hårdt efter en omgang 24timers.

Med et syngende løberknæ, der heldigvis efter fysioterapi og masser af udspænding er på retræte, er det ikke blevet til meget kørsel i år endnu.

Men alligevel må jeg dele min begejstring over at skulle på eventyr i den kommende uge. Den står nemlig på turkørsel med overnatning i skoven i bivuakposer. Letvægts-eventyr-grejet ligger klar og jeg kan næsten ikke vente :-)

Anonym sagde ...

Det bare så flot kørt og godt kæmpet, led sgu med jer drenge men håber der er et godt billed eller 2 af dig imellem.

super flot ses til nordic

jannik

Kanonkuglen sagde ...

Hej Olle: Tak for kommentaren og ja det var en surprise. Hvis 12 timer var lang tid i sadlen så tør jeg slet ikke tænke på 24 timer:-)!

Hej Jannik: Tak... og tak for din heppen og opmuntrende ord ude på ruten:-)!

Anonym sagde ...

Tillykke!
Hvor er det godt kørt. Jeg glæder mig til at hjælpe til ved 24-timers løbet!

Marianne

Steen Go'e Ben sagde ...

Godt kørt Lars, det så hårdt ud, det var hårdt, men du bevarede troen på at komme igennem, og det er en 1'ste plads i sig selv ;o)

Ses i supporten til det næste lange løb -

Steen.

Henrik Bunde sagde ...

IMPONERENDE:-)Meget flot kørt. Lyder til at du har været ude hvor det har gjort svineondt og andre store ryttere har fået bemærkningen "Quael dich, du Sau" (Ullrich ´98).
SEJT endnu mere erfaring til små justeringer i H24 - krampefjenden.

Anonym sagde ...

Hej Lars

Tillykke med 3. pladsen. Jeg prøvede virkelig at snuppe den fra dig og kæmpede alt hvad jeg kunne. Desværre var jeg slidt helt op og jeg havde aftalt med Rune, at jeg ikke skulle køre mig 100% i sænk - men det kom jeg vist alligevel til. To dage efter er jeg stadig ret fysisk påvirket, men det bliver nok i orden inden DustCup på onsdag.

Tak for godt selskab på ruten - det må vi gentage.

Endnu engang tillykke min ven

Hilsen Magnus

Kanonkuglen sagde ...

Marianne: Tak og jeg glæder mig også til du kommer og hjælper mig - men forbered dig, det bliver hårdt:-)!

Steen: Tak for hjælpen og de opmuntrende ord Stoney, glæder mig til din support til Nordic.

Henrik: Tak... klassisk Udo Bölts - ham ka' vi li':-)! Og du har ret, gode erfaringer er gjort som jeg kan nå at arbejde på og justere hvis nødvendigt.

Magnus: Selvtak... det var skønt at have en rigtigt ven ude på ruten, og ikke ligge helt alene.
Jeg var så misundelig på dig da jeg så dig sidde og spise i depotet:-)!
Glæder mig til vi ses til Dustcup... lad os håbe vi så er klar til race onsdag.

Smukkehansen sagde ...

Stort tillykke fra SmukkeHansen. Det bare for sejt Lars ;-) husker tydeligt hvad du sagde til mig om morgenen "jeg føler mig ikke helt tændt, så jeg tager et par omgange og ser hvad der sker" og hvis det så kun kunne blive til en sølle 3. plads tør jeg ikke tænke på hvis du er tændt. Jeg fik det selv ret skidt tidligt hvor det løb ud i begge ender så jeg kunne desværre ikke hylde dig men stort tillykke herfra ;-)

simon sagde ...

SUPERsejt kørt mester!! 2 hurtige spm: hvordan ved man saltbalancen er i uorden og hvorfor kører du ikke på Rush'en - ville det ikke være langt mere komfortabelt (+det den er designet til?)

mindblob sagde ...

Stort tillykke med den flotte placering.

Har fulgt med her på bloggen i et stykke tid. Kunne læse mig til at du var i god form, men du viste jo mere end bare god form i lørdags.

Du fik det til at se let ud :-)

Med venlig hilsen

Thomas Boesgaard

Kanonkuglen sagde ...

Hej SmukkeHansen: Jo tak, der kan man bare se:-)! Da jeg først fik hul på bylden så gik det jo alligevel. Jeg havde som dig også selv lidt problemer med maven, men det var skam min egen skyld, da jeg havde mixet min energi drik for stærk:-)!

Simon: Tak:-)! Jeg ved heller ikke 100% om det var min saltbalance der var i uorden, men det kunne tyde kraftigt på det.
Når man sveder (jeg sveder meget)udskilles salt fra kroppen hvilket, og hvis ikke man løbende indtager salt i (ca. 0,5-1 gram pr. liter væske) forrykkes kroppens saltbalance, hvilket muskelkramper er en indikator for.
Jeg døjer ellers stort set aldrig med kramper, og især ikke allerede efter 6 timer, derfor bestyrker det min mistanke om uorden i saltbalancen.

Årsagen til jeg ikke kørte på Rush'en var egentlig at jeg godt kunne tænke mig at teste, om jeg overhovedet kunne holde ud at køre på en hardtail i mere end 5-6 timer. Til Nordic24 skal Rush'en dog med, for der for jeg virkelig brug for noget komfort:-)!

Mindblob: Jeg takker for alle de fine ord:-)! Du kørte da også selv solo gjorde du ikke?
Jeg er ked af vi ikke lige fik hilst på hinanden, men det gør vi næste gang vi render ind i hinanden:-)!

Anonym sagde ...

Stort tillykke med det Lars! Det er rigtigt flot og godt kæmpet mod "djævelen"..

/Krogh

Klaus sagde ...

Respekt herfra Holte, ville ønske jeg var 25 år yngre og havde modet, så var jeg kørt med dig:-)
Flot gået, og en sejr du altid vil huske, sejren er over dig selv, denne flyttende grænser vil få betydning mange år fremover, og derfor er det en sejr og ikke bare en tredje plads.....

Mette Høgsberg sagde ...

Lars du en den vildeste jeg kender! Jeg får helt ondt i mine egne ben når jeg læser om dine kramper....
Av, tænk at du fortsatte som en anden Bobby op ad bakkerne.

Jeg er allerede begyndt at bede om godt vejr til Nordic24. Du skal da op på den skammel igen!

Kør for Spunken ;-)

Caspar sagde ...

Flot Flot , glæder mig til at følge dig i 24h.
Men hvorfor duuulen trillede du dog ikke på din Rush ? den er sgi da lavet til den slags.
cheers caspar

Kanonkuglen sagde ...

Hej Mette: Tak... jeg må køre for Mutti og Spunken næste gang:-)!

Caspar: Tak, Tak... årsagen til jeg ikke kørte på Rush'en var egentlig at jeg godt kunne tænke mig at teste, om jeg overhovedet kunne holde ud at køre på en hardtail i mere end 5-6 timer. Til Nordic24 skal Rush'en dog med, for der for jeg virkelig brug for noget komfort:-)!