blog top

03 december 2007

Et ben og en arm...

En del af det at studere Idræt består også i at beskæftige sig med biomekanik og anatomi... Især anatomi-delen kan (når jeg beretter for folk udenfor studiet) godt fremkalde nogle ret blandede reaktioner! For udover rent teoretisk at beskæftige sig med menneskets anatomi, så består studiet også af en praktisk del, hvor vi i bogstavligeste forstand har fingerene i materien:-)!

Præparater, som rigtige menneskearme, ben, fødder, overkroppe med muskler, sener, hud osv., er således en fantastisk mulighed for at undersøge og studere i "real life", hvad vi i bøgerne læser om. 
Når karet med formalin og legemsdele køres ind i lokalet, glæder man sig til at flå gummihandskerne på og selv komme i gang med at undersøge præparatet - bizart men sandt:-)!
De fleste har også en forestilling om, at blodet flyder i stride strømme, når man undersøger disse præparater, men ak nej, kødet er fuldstændig renset for blod og ligner mest af alt tun på dåse:-)! Lugten er dog det mest specielle... men man vænner man sig ganske hurtigt til den sterile hospitalslugt.



Mest fantastisk er, at man med det samme overvældes over naturens opfindsomhed, når man ved selvsyn får adgang til "mekanikken" bag kød-robotten og ser hvor snedigt, vi mennesker egentlig er konstrueret. F.eks. er det utroligt, at sener er ca. 20 gange stærkere end stål! Tænk på det næste gang du sætter dig op på cyklen...

Jeg ville faktisk gerne have bragt nogle billeder fra min dagligdag med anatomi, men af respekt for folk som vælger at donere sig til forskning, er dette selvfølgelig ikke muligt. I stedet må i nøjes med et billede fra den fantastiske udstilling Bodies, som jeg så, da jeg var i New York i oktober.

5 kommentarer:

Anja og Morten sagde ...

Fascinerende og en anelse makabert. Men det lyder som om du har haft en ind-i-kroppen experience.

Morten Laursen sagde ...

Hmm, husker en episode i selvsamme kælder hvor Professoren uden synderlig tanke for den højgravide på holdet bringer et (indsæt selv ord) på bordet. Bad choice. Ellers var det et kanon kursus, jeg ææælsker anatomi. måske ikke fodens muskler. Eller nervebaner i underarben...........
Hvis du er interesseret på et tidspunkt har jeg et godt kompendium jeg skrev med en kammerat da vi havde videregående fysiologi. I princippet er det en oversættelse/sammenfatning af hele bogen (Berne & Levy, "Physiology") Tror stadig det cirkulerer.... Det bragte os i hvert fald længere end de andre ;-)

Morten Laursen sagde ...

der skulle stå "underarmen" ikke "arben"......

Henrik Bunde sagde ...

spændende - gad hvor dit professionelle arbejdsfelt bringer dig hen en dag? Måske der kan bestilles nye quadriceps femoris hvis den kommende cykelsæson går skidt- det har de vel på lager:-)

Kanonkuglen sagde ...

Morten: Ja du har ret, det er lidt af begge dele:-)! Håber alt er vel i Basel?

Momato: Tak for kommentaren... og jeps jeg er meget interesseret i det kompendie, lad os finde ud af noget:-)!

Henrik: Ja, jeg er også selv spændt på at se hvor jeg ender:-)!
Iøvrigt finder vi ud af noget hvis ikke din sæson forløber som planlagt, så nupper jeg lige lidt "reservedele" med fra studiet:-)!
Overvejer selv at slæbe et ekstra sæt quadriceps femoris med til Nordic 24!