blog top

18 januar 2008

Copycats...

Selvom teknologi- og produkt kopiering bestemt ikke er uvant i "the bike bizz", så er man af og til vidne til en så åbenlys kopiering, at man tager sig til hovedet og tænker "hva' tænker de dog på"?

Nu faldt jeg f.eks. lige over Meridas nye fully, hvilket stort set er 100% kopi af Scott's Spark ramme... og hvem husker ikke også hvordan copycat'en Merida også kopierede Specialized's Epic for nogle år tilbage da den var "the shit to ride".

Ja ja... hvis man ikke selv kan finde på så må man jo kopiere, hvilket Merida tilsyneladende er et glimrende eksempel på!


Kopien


Originalen

6 kommentarer:

Duder sagde ...

Hvis jeg ikke tager meget fejl så kom Merida faktisk med deres model af (Epic)-rammen først. Forskellen mellem Merida (3000-D osv.) og rammekonstrutkionen på en Epic er faktisk ret markant. På Merida'en er der kun et led mens Epic'en har to. Dette giver Merida'en en radial akselvandring mens Epic'en får en der er noget tæt på lineær.

At Merida så har kopieret en cykel uden at der umiddelbare kontruktions ændringer, gør Merida endnu mere Toyota-agtigt, efter min mening.

Duder sagde ...

De led jeg snakker om, sidder på kædestaget hvis jeg husker rigtigt...

Caspar sagde ...

Damnnn Lars , du burde jo være journalist , men al den fejlinformation du kaster rundt :-)
Meridaen kom først, og Epicen kom først efter at Merida havde købt 49pct af Specialized ! 49 pct som de vist stadig har.
Merida er , og har altid været ,en af de største cykelproducenter , på linie med Giant og Kinesis.De startede , ligesom Giant, for år tilbage med først at lave cykler til andre mærker og begyndte så senere også at lave cykler under eget mærke. Kinesis gør det samme ,men i mindre målestok , du kan vist ikke få komplette Kinesis cykler , men løse ramme sælger de vist under eget navn.
Specialized har også fået lavet cykler hos Giant , og gør det sikkert stadig idag, lige som alle de andre producenter.Det er lidt ligesom bilindustrien , alle er i seng med hinanden; Ritchey ejer noget af Syncros , Specialized ejer noget af Ritchey , Merida har en bid af Specialized og laver cykler til mange andre, Giant laver cykler til Kona , Speci og andre, Shimano ejer en bid af Campagnolo (de købte en del af Campa , da campa var ved at gå ned for år tilbage) osv, osv.Og er Oval komponenterne ikke mistænkelig lig Ritcheys ?
Men tilbage til Epicen , Det var vist et tysk firma , Bergwerk der opfandt designet som Merida så licencerede og senere gennem Merida fik Specialized det så.Du kan /kunne også få Centurion cykler med samme ramme design (Tyske Centurion , som vist intet har med Danske Centurion at gøre)
Men Brainen , den er vist Specialized fortjeneste i samarbejde med Fox.
Og Sparken , tjaee tjoo , Jamis (og sikkert andre) har lavet cykler med det design så længe jeg kan huske ...... ( Og mon ikke Scotts carboing rammer kommer fra Meridas fabrik ?? )
Cheers

Kanonkuglen sagde ...

Duder: Aha... jamen så tog jeg ganske enkelt fejl:-)! Jeg var ellers sikker på at Meridas design, omend med små design ændringer ift. Epic'en, blev lanceret efter denne! Men så er det jo godt at jeg har så vakse læsere som dig og Caspar:-)!

Caspar: Tak for kommentaren... især den med journalist og fejlinformation, det var sjovt:-)! Jeg var godt klar over at de forskellige mærker producerer hos fabrikker som også selv kreerer cykler. Men du er jo et omvandrende leksikon i cykel/design historik:-)! Tak for det... så blev jeg det klogere:-)!

Olle sagde ...

Ja, journalister fy føj! Lyve - det er det eneste de kan. Jeg har hørt at de uddannes til det. Der er fag der er centreret omkring løgnens ædle kunst derovre på Journalisthøjskolen - eller "Løgnerfabrikken" i daglig tale.

Apropos kopiering af cykel design, så har jeg spottet en ny trend: At kopiere sine egne designs i det uendelige. Se f.eks. Specialized. Deres nye Stumpjumper, Enduro og Pitch har de da ikke strukket sig meget for at adskille.

Kanonkuglen sagde ...

Hej Olle: Ja journalister, fy for satan da... løgnere og bedragere hele bundet:-)!