blog top

16 januar 2008

"Diamanter i benene"...

Alle der cykler, ja selv folk der ikke ynder at eksercere sit legeme på en velociped, kender det specielle cykelsports fænomen: "at have go'e ben", eller som en optimalt præpareret Brian Holm i sine velmagtsdage formulerede det: "at have diamanter i benene"!
Og alle, der dyrker cykelsport, kender oplevelsen af at have dage, hvor man lige har en tand mere overskud og power end normalt... hvilken fantastisk følelse!



Jeg synes, at det kunne være ret interessant at finde ud af præcis hvad og hvilke faktorer samt deres "blandingsforhold", der gør at man har "go'e ben" og rigtig gode dage. Er det udelukkende fysisk eller psykisk betinget at være ovenpå, eller skal begge dele peake samtidig?
Hvis man har fysisk overskud, påvirker det ofte psyken i positiv retning og øger præstationsniveauet, på samme måde som et psykisk overtag kan optimere og forbedre en fysisk præstation.

Det er selvfølgelig ret interessant at finde ud af, hvorledes man kan optimere sit antal dage med rigtig "go'e ben"!

Hvad er jeres erfaringer med "go'e ben"?

4 kommentarer:

Martin sagde ...

Personligt føles mine ben altid som goe´ben... :-) not..

Jeg tror det er meget individuelt. For mit eget vedkommende kan jeg sige at søvn faktisk ikke betyder vanvitttig meget for mig. Jeg kan køre, uden at mærke noget ubehag i benene, hvis bare jeg har fået 4 timer.

TIl gengæld kan en druktur give mig dårlige ben i 2 uger..

En kombination af varierende træning op til et løb, virker super for mig. Her mener jeg eksempelvis, 1 dag styrketræning, kun ben.
2 dage spinning, a´1 time.
1 dag i skoven ca. 3 timer.
evt. en rulletur på en time eller halvanden dagen før et løb, for at løse op.

Restitutionen er jo selvsagt vigtigt, især mht søvn. Den får jeg bare ikke så meget af :-)

Håber du kunne bruge det..

M

Anja og Morten sagde ...

Super fedt billede... Jeg gaar ud fra du selv har kreeret det? Kan du ikke loefte sloeret for hvilke effekter du putter paa i PS?
Du kan bare goere det i en mail :-)

Henrik Bunde sagde ...

Hmmm jeg går ikke ud fra du vil have et svar af en af drengene fra 90érne for så tror jeg du skal igang med noget prep, som det så fint hedder i landevejssprog:-) Personligt har jeg altid gemt mine Polar filer fra de år/dage hvor man bare har haft DIMANTER i stængerne (faktisk makeret med en stjerne:-) men en helt entydig forklaring kan ikke gives fra min side - andet end: MEGA hårdt løb/træning dagen/dagene før man oplever dette løft til dimensionerne:-) Jeg kan ihvertfald se ud fra nogle af mine de gamle filer, at der altid dagen inden har været et meget hårdt program og at jeg har mange kilometer i benene. Som Martin også påpeger skal lungerne altså været toptunet til slimudløsning af 4 grad (dvs. ingen druk indenfor 1 mdr. hvis ikke mere...)
Det er de der satans røde djævle vi altid jagter flere af - om ikke andet skal du da spørge Lars Nybo som er på dit studie - han har altid en faglig forklaring på dette - krydret med hård træning:-)

Kanonkuglen sagde ...

Hej Martin: Ja, jeg kan genkende meget at det du beskriver som vejen til "go'e ben":-)

Hej Morten: Jamen det er skam såre simpelt, ingen hokus pokus dér:-)!
Step 1: Træk farven ud af billedet så det bliver sort/hvidt.
Step 2: Juster kontrasten så forskellen ml. lys og skygge øges... meget.
Step 3: Lave en kopi af billedet og læg ovenpå og blend med justeringsmuligheden "overlay" i layers, sæt den til ml. 40-80%.
Step 4: Lav endnu et lag og fyld noget brun/mokka- agtig farve i og blend det med de andre lag med indstillingen "overlay" i layers, sættes til ml. 20-80%, alt efter hvor meget duotone du skal ha' i dit billedet.
Step 5: Gem og upload:-)...

Håber det gav mening, ellers så sender jeg dig et billede, så du kan se hvordan der er konstrueret:-)!

Henrik: Tak for dit bud... jeg synes også jeg kan genkende det med hård træning inden, men man skal ramme en fin balance for ikke istedet at føle sig slidt og dårligt kørende:-)!
Og ja... jeg må spørge Lars N. hvis jeg møder ham:-)!