blog top

19 april 2008

Hjemmelavede energibarer...

I dag gik jeg i køkkenet for at kokkerede mine egne energibarer, hvilket er noget jeg længe har haft lyst til at eksperimentere med og for også at lave en bar helt efter mine egne smags- og indholds specifikationer.

Og det gik egentlig forbløffende nemt og resultatet blev mere end 40 barer som smager fremragende og faktisk har været ganske billige at fremstille. Jeg fulgte ikke en fast opskrift, men valgte blot at blande ingredienserne i det forhold jeg selv skønnede var passende - så hvis man vi have en tør bar skal der mindre honning/sirup i og omvendt hvis man foretrækker en mere fugtig bar. Hvor længe man vælger at give barerne i oven påvirker også konsistensen, jeg vil sige ml. 15-30 min ved 150 grader.

Jeg brugte følgende ingredienser:
• Havregryn
• Hasselnøder, mandler, sesamfrø og kokos
• Rosiner, tørrede abrikoser og tranebær
• Honning eller mørk sirup
• En smule vanilie og evt. kakao

Hvis man vil, kan man jo vælge at overtrække dem med chokolade... dette er dog ikke så praktisk i en sommervarm baglomme på en cykeltrøje:-)!


Min ingrediens selektion...


Først ristes nødder og havregryn et par minutter...


Derefter blandes de let blendede tørrede frugter i...


Honning, sirup, vanilie og kakao tilsættes efter behag...


Den kompakte masse trykkes ud i en form - husk at forskære...


Resultat: lækre og velsmagende barer...

5 kommentarer:

Anders sagde ...

Det ser jo superlækkert ud og du har selv kontrol med alle ingredienser, så der ikke er smuglet forskellige tilsætningstoffer med.

Min onkel og hans søn var engang på en længere kanotur gennem den Canadiske vildmark og det var netop nogenlunde sådan en blanding de kørte på. De blandede det hele og bagte det på en stor stegepande over bål og kunne så spise det undervejs.

Kanonkuglen sagde ...

Hej Anders...

Ja... især det aspekt at man ved præcis hvad der er i, tiltalter mig bestemt også:-)! Og jeg sir' dig at da energibarer kunne serveres ved et kaffeselskab og stadig få mundvandet til at løbe.

Mette Høgsberg sagde ...

De ser super gode ud. Det var derfor det gik så godt i går.
Fedt at du har kastet dig ud i det.
Ses

Kanonkuglen sagde ...

Hej Mette: Ja du kan tro de er gode, og endda også meget velegnede til eftermiddags-kaffen som bisquits:-)!

KatGirl'en sagde ...

Jeg prøvede at lave dem,men det gad ikke rigtig hænge sammen? og hvad er det der får dem til at hænge sammen?:)