blog top

11 april 2008

Den enarmede tyvknægt...

Inden jeg tog til Mallorca overvejede jeg længe om jeg skulle vælge at køre hardtail eller fully, og om jeg skulle vælge at køre med en Lefty Carbon SL forgaffel, der er ultra let og dermed nem at træde opad, men måske for let til at klare de voldsomme nedkørsler.
Eller om jeg skulle vælge en Lefty Carbon DLR forgaffel der er lidt tungere opad, men så til gengæld lidt mere stabil på nedkørslerne.

Jeg endte med at vælge det lette hardtail setup med Lefty Carbon SL forgaflen.



Pointen med dette indlæg er, at jeg er ekstremt imponeret over at denne fjerlette gaffel med 110 mm vandring og en vægt på kun 1240 gram, viste sig at være så utrolig stiv, ingen flex og lækker plush i et rigtig hårdt sydlandsk terræn.
Jeg begriber ikke hvordan det kan lade sig gøre at fremstille en så stiv og stabil forgaffel, som vejer så lidt og kan klare et hårdt terræn som Mallorcas?

Jeg skulle ikke nyde noget af at køre i hårdt terræn på f.eks. en klassiker som f.eks. RockShox's SID 80 mm gaffel som er let, men også meget blød og ikke beregnet til andet end let XC kørsel - i følge min smag!
Jeg har tidligere prøvet SID gafler og ved nedkørsler og opbremsninger fik jeg hurtigt fornemmelsen af at SID gaflen flexede ind under rytteren, og min oplevelse var også at gaflen rystede voldsomt under nedbremsning.

Det er egentligt besynderligt at der ikke er flere (især XC) ryttere der har opdaget hvor overlegne Lefty gaflerne er både mhs. til performance og vægt - men så er det jo bare min lille hemmelighed:-)!

Jeg faldt i øvrigt over dette lille indlæg, Hello Lefty, fra en ny-omvundet Lefty rytter!

Blot lige for en god ordens skyld, så er dette indlæg udelukkende et udtryk for min mening og glæde over Cannondales produkter og altså ikke et skjult reklameindlæg:-)!

3 kommentarer:

Olle sagde ...

Var ude og køre en dejlig tur i går, hvor jeg snuppede et par omgange på UCI ruten fra sidste weekend i Århus.

På den rute har de forlænget et i forvejen lidt teknisk stykke singletrack med noget mere snørklet, op og ned og twisty-turny singletrack. Sindsygt grineren - og den slags spor er lidt en mangelvare i Marselisborgskoven, så man bliver virkelig rykket ud af dagdrømmeriet.

Den sektion kørte jeg fire gange fordi jeg bla. var så imponeret over, hvordan min lefty bare smed mig præcist og sikkert gennem de små skarpe sving og samtidig sømløst tog af for det meget kuperede underlag.

Men som du skriver, så kan vi godt lege at det er vores lille hemmelighed.

Bakugan Rolf sagde ...

Ja, hold i bare på jeres lille hemmelighed. Jeg kan til gengæld fortælle, at en dobbelt butted stålgaffel fra en lille amerikansk kultsmedje er en ganske ondskabsfuld oplevelse på danske stier. Så jeg misunder jer jeres Lefty (eller en hvilken som helst fjedergaffel).

Hilsen

Martin

Kanonkuglen sagde ...

Hej Olle: Godt at høre andres glæde ved at være venstre-hængt:-)!

Hej Martin: Ja, den Erikson ramme du har fået kan få mit mundvand til at løbe og med stiv gaffel kan den ikke være andet end ubehagelig - men smid du en Lefty på den ramme:-)!