blog top

10 april 2008

Nyt gear setup...

Jeg har gennem længere har kørt med et to klinge setup på mtb og har faktisk været ganske glad for dette setup. Kun i yderst sjældne tilfælde kunne jeg have ønsket mig at "mormor-klingen" stadig var monteret.

Mine erfaringer med en normal mtb kassette 11-34 er, at jeg stort set ikke bruger tænderne fra 24 til 32 og jeg vil derfor nu forsøge mig med et nyt gear setup.
Jeg har monteret en landevejskassette med ratioen 12-25 og samtidig valgt at geninstallere "mormor-klingen" fortil, for på den måde at øge den samlede gear-ratio og stadig have indsnævret gear ratioen bagtil til min "pleasure"!


12:25 kassette på mountainbiken

Nu bliver det så spændende om det fungerer lige så godt i virkeligheden, som i mit teoretiske tankespind? Det kan selvfølgelig være at jeg har gjort gear-ratioen så smal, at jeg ender med at bruge mere tid på at skifte op og ned på de forreste klinger, så mit nye setup ender med at blive en irritation. Men jeg vender tilbage med en status rapport efter en lille testperiode...

9 kommentarer:

Anonym sagde ...

På dit Hollowgram kranksæt kan du skifte spiderne til en 5 arms 94 mm til 2 klinger, så du har mulighed for at køre med 29 t klinge. Cannondale er netop begyndt at lave denne spider igen. Har selv lige skiftet. Blot til orientering./Carsten

Kanonkuglen sagde ...

Hej Carsten. Tak for kommentaren... ahaaaaa, nu husker jeg at du kommenterede på en indlæg for lang tid siden, som jeg glemte at svare på om lige netop dette:-)! Hvor har du købt din spider henne, hvad koster den og fungerer det godt?

Henrik Bunde sagde ...

hmmm smart, men jeg tror faktisk du kan gå hen og blive lidt irriteret med en landevejskassette på 11-25:-) vi får se - er spændt på at høre?
Henrik

Kanonkuglen sagde ...

Hej Henrik... det kan godt være du har ret i at der er en mulighed for at det går hen og bliver irriterende - tror selv at jeg enten elsker eller hader det. Men jeg vender snart tilbage med en tilbagemelding:-)!

Anonym sagde ...

Hej igen
Har købt spideren hos Børge Madsen Cykler i Vejle. Den kostede omkring kr. 500,-, og kører super. Rasmus, som er mekaniker hos Børge Madsen nævnte, at man også skulle kunne få en kortere aksel i krankboksen, så kædelinien bliver endnu bedre. Har ikke købt en sådan endnu, men regner med jeg vil have gjort det. Carsten

Anonym sagde ...

Ivøvrigt dette setup der bruges på det nye Hollowgram SL blot med 42/29. Jeg bruger 44/29 fordi jeg godt kan bruge 44 på flad vej. Det har måske en smule langsommere skifte med 44 kontrat 42, men ikke noget jeg mener har nævneværdig betydning betydning. Carsten

Kanonkuglen sagde ...

Hej Carsten: Super tak for info, det kan være jeg skal prøve det setup:-)!
Er Rasmus fra Vejle iøvrigt ikke manden bag Cannondale-fan.dk?

Anonym sagde ...

Hej igen
Helt korrekt. Har netop købt min tredje Cannondale ramme, som jeg skal have monteret op til bycykel. Så jeg regner med snart at melde min ankomst i Cannondale-fan. Carsten

Kanonkuglen sagde ...

Ahaaaa:-)! Tillykke med den tredje Cannondale...