blog top

20 november 2007

Romantikeren...

Et kendt ordsprog siger at "når det regner på forfatteren, så drypper det på cykelrytteren"!

Jeg har nemlig fået en fin lille gave af min kæreste, som hun købte på Cinematekets stand ved den netop overståede bogmesse i weekenden. Gaven var såmænd intet ringere end et lækkert lille box-set med Jørgen Leths samlede sportsfilm, hvoraf tre af dem er klassiske cykelfilm fra 1970'erne ("En forårsdag i helvede", "Stjernerne og vandbærerne" og "Den umulige time").



Indtil videre har jeg set to af filmene, og jeg er vildt imponeret! Imponeret over Jørgen Leths fantastiske sans for sprog, billeder og imponeret over hans unikke evne til at iscenesætte og dramatisere de cyklende skæbner! I favnen på Jørgen Leth er cykelsport ikke blot mænd på cykler, men en æstetisk og dramatisk oplevelse på niveau med græske tragdier! Cykel-romantikeren længe leve...

6 kommentarer:

Steen Go'e Ben sagde ...

Han cykler med det 3'die ben, den gamle gris ;o)

Kanonkuglen sagde ...

Hej Steen... jeps, den gamle charmør cykler med den tredje ben:-)!

Olle sagde ...

Jeg lover dig at den dvd-boks også står blandt mine ønsker til den kommende højtid. Uaghængigt af hans sexistiske tankgang og fortid, så er jeg en kæmpe fan af hans visuelle æstetik og hans skæve fortællemåde. Kan ikke vente med at se filmene.

Derudover må jeg sige at jeg har haft et andet godt cykelfilm bekendtskab her på det sidste.

"Pure Sweet Hell" hedder den. Det er kærlig og beskidt skildring af den amerikanske cykelcross kultur. Og så er den filmet udelukkende på 8mm smalfilm, hvilket giver en autentisk og nærværende stemning.

Interview med ham der lavede den

Kanonkuglen sagde ...

Ja, Jørgen Leth har stil og klasse:-)!

Anonym sagde ...

Årh det er en sød kæreste du har. Behold hende.
Men kender godt ordsproget, der er mange af dem cykelryttere og forfattere, og nogen gange også en degn!...

Kanonkuglen sagde ...

Hej Mette... ja hun er sød men det er jeg heldigvis også:-)! Tak for kommentaren!