blog top

28 november 2007

Et rundere tråd...

Da jeg fik min første Raleigh mountainbike, som bumset teenager, var den monteret med nogle mærkelige ovale klinger. Jeg forstod aldrig hvorfor, og troede egentlig blot at det nok var en fejl, og da alt fungerede perfekt var der jo ingen grund til at klage! Men hvad jeg i virkeligheden kørte med, var faktisk et mindre teknologisk vidunder.



Nu til pointen: jeg kunne faktisk godt tænke mig at prøve sådanne et sæt ovale klinger - igen kunne man jo næsten sige:-)! Angiveligt skulle brugen af ovale klinger eliminere det "døde punkt" i trådet, øge effekt outputtet med ca. 3%, og for at det ikke skal være nok, så hævder producenten også at brugen af ovale klinger kan nedsætte mælkesyre koncentrationen, da man kan producere den same mængde arbejde med et mindre fysisk stress til følge (læs mere her).

Den norske mtb side Terrengsykkel.no har testet disse klinger, og er angiveligt ganske begejstrede for dem, så det må jeg undersøge lidt nærmere! I øvrigt har Bl.a. CSC's Bobby Julich længe været kendt for at bruge ovale klinger - se her.


Ned Overend kører også med Rotors Q-rings

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Henrik Svarre forhandler dem i DK. Check www.spectre-bikeshop.com

Anonym sagde ...

hej Lars
Det er sguda skægt, jeg tænkte faktiskt på de der æggeformede klinger i forgårs, jeg kan huske Anders fra min folkeskole fik den sprøde nishiki-racer i konfirmationsgave, med de der ovale klinger på, jeg var supermisundelig, dengang. De er åbenbart ikke helt døde..
hilnser fra Bjerget i valby
Andreas

Steen Go'e Ben sagde ...

De der Bio-Pace klinger, som Shimano engang havde i programmet, var ikke deres vægt værd i alu... noget værre hø, det ser High-Tech ud, men jeg kunne ikke mærke forskel overhovedet!

Steen.

Kanonkuglen sagde ...

Hej Carsten: Tak for linket... tjekker det ud:-)!

Andreas: Pudsigt, samme tanke:-)!

Steen: Jepper... Gutlegsky gir' sgu ikke meget for den nymodens teknik - der skal trædes:-)!
Men jeg tror nu ikke det er helt dumt! Iøvrigt har det ifølge producenten intet med Biopace klinger at gøre, her er hvad de skriver om netop dette:

How are Q-Rings different than other non-round rings such as Biopace and O.SYMETRIC?
Rotor Q-Rings help to minimize the time spent in the dead spot while pedaling. While oval chainrings have historically been controversial, we believe that allowing a rider to fine tune the chainring position offers opportunities to minimize the dead spot never before realized with conventional chainrings. The Q-Rings are elliptical; the Biopace and O.SYMETRIC chainrings are asymmetrical. The specific elliptical shape of the Q’s provide a very smooth uniform pedaling stroke; there is no sudden acceleration movement. Biopace chainrings are designed so that the maximum equivalent tooth size is at the dead-spot. Q-Rings have the minimum equivalent tooth size at the dead-spot which enables you to pass through the dead-spot quicker and with less stress to your knees. Q-Rings take into consideration static forces from your legs and the inertia of the cyclist and the bicycle. This maximizes the efficiency and comfort of conventional cranks. The Rotor patented OCP System enables you to customize the position your Q-Rings to suit your individual riding habits, body geometry, strength and position on the bike.

Morten Laursen sagde ...

arj, Lars, du ved godt man ikke kan stole på studier lavet af skumle spanske dopinglæger på crack. Du må hellere selv prøve :-)

MOrten

Steen Go'e Ben sagde ...

Lars for helvete!!!

Alt det der Tech-pis; Glem det!

Træd for satan og mas i pedalern'... slip bremsen & fyr til den, så går det stærkere ;o)

Stone.

Kanonkuglen sagde ...

Momato: Ja at man ikke kan stole på spanske læger ved jeg godt, men at man kan komme til at køre stærkere ved spanske læger ved jeg også:-)!

Hej Steen: Jepper old school Go'e Ben style:-)! Stiv roulade og kaffe på kanden!