blog top

18 maj 2007

Er jeg sko-fetichist?

Ja, jeg ved det godt, at fire par cykelsko måske er et par for mange? Jeg tror jeg har det lidt ligesom kvinders fetisch for sko - jeg elsker bare cykelsko! Men kort fortalt, så har jeg altså to par DMT sko, et par til mtb og et til landevej og så har jeg også to par SIDI sko, igen et par til mtb og et til landevej. Jeg har tidligere kørt med Specialized sko, men de havde en tendens til at "svuppe" i hælen - så dem overtog Steen Go'e Ben. Måske skal vi istedet til at kalde ham for "Steen Svup-fod"?



Men hvis jeg skal sige lidt om skoene, så er DMT skoene er absolut topklasse hvad angår design design og finish. Sålen på begge sko er også helt ekstremt stiv og overlæderet er beklædt med en slags syntetisk materiale, som gør dem meget faste og nemme at rengøre og holde pæne i mange år frem. DMT skoenes eneste ulempe er dog, at de netop er meget faste hvilket efter mange timer godt kan mærkes, især på oversiden af foden. Desværre er min DMT mtb sko dog delvist defekt, da mønsteret under skoen, er løst! Jeg er dog blevet lovet en ny sko af importøren ByCycle... men det har han på den anden side sagt i seks måneder uden at der er sket noget endnu!

Begge mine SIDI sko er dog indtil videre de bedste cykelsko jeg har haft. Pasformen er "spot-on", måske især fordi at overlæderet er væsentlig blødere end på DMT's sko - den eneste ulempe ved det bløde overlæder er dog at de lettere tager snavs og skidt til sig og med stor sandsynlighed ikke ser godt ud om 3 år? Designet er taler også for sig selv - rigtig italiener-gøgl med masser af detaljerige syninger. SIDI skoene er dog heller ikke så stive som DMT's sko, hvilket måske egentlig kan give lidt komfort?
Et meget væsentlig kritikpunkt er dog, at SIDI sålerne simpelthen er alt for ringe... hvis jeg lagde et stykke pap i skoen ville jeg ikke kunne mærke forskel! Mange timer i sadlen kan derfor godt efterlade fodsålerne en smule ømme. Jeg har dog tænkt mig at få fabrikeret et par custom såler med henblik på 24 timers løbet - men det skal jeg nok berette når de er lavet. Go' weekend til cykelfolket... lad os håbe på masser af sol!

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det gode ved at ha' fået endnu et øgenavn; er at man jo ganske billigt, kan købe alverdens lækre ting fra Mr. Friværdi - aka Lars Gøjser, da hans grej jo som udgangspunkt altid er minimalt brugt ;o)

Sjældent finder man ting, som er flottere i brugt tilstand, end som spritnye... eksempelvis; brugte hvide cykelsko hos Lars, er hvidere end Wilson Kipketers nyblegede fortænder, tangenterne på et nyt Steinway flygel eller lyset fra brændende magnesium ;o)

Kanonkuglen sagde ...

:-)! Jeps... det er næmli' rigtigt ja:-)!