blog top

26 oktober 2007

Trendy: Stive gafler!

Jeg synes at have bemærket, at trenden med at køre med stiv forgaffel på mountainbike har tiltaget gevaldigt i denne sæson!

Og ærlig talt, så gnækker jeg sgu altid lidt i skægget jeg ser de "moderigtige" prinser komme bumlende og hakkende igennem skoven over glatte rødder og ujævn skovbund. Ak ja..., alle de go'e kræfter der dog tabes under manglende greb, eller som bruges på at kompensere for ujævnt underlag, istedet for blot at kunne træde max igennem! Stive gafler passer, i min optik langt, bedre til grusfræs og utekniske ruter, og i skoven kan stive gafler heller ikke være særligt hjælpsomme for velocipedens køreegenskaber.

Så hvorfor dog ikke benytte sig den efterhånden sublime affjedringsteknologi som netop er designet til formålet, og kommer i alle tænkelige tekniske variationer alt efter hvor effektivt affjedringen skal, eller ikke skal være? Måske handler det blot om "back to nature" princippet - at være så autentisk som muligt?


En oldtimer af en 1982 Specialized Stumpjumper

Men ærlig talt så tror jeg at stive gafler blot er et modefænomen! Og måske en "naturlig" reaktion på at udviklingen år for år går mod mere affjedring og mere avancerede cykler. For somregel fremkalder udvikling og evolution ofte tilbageskuende modreaktioner mod de romatiserede "gamle dyder" hvor alt var bedre... men var det nu virkelig også så godt og ikke mindst "effektivt" at køre uden affjedring i de gode gamle dage?
Lidt ironisk er det da også, at man i "gamle dage" forsøgte at udvikle større og bedre suspension, men nu forsøger man at gå den modsatte vej, pudsigt:-)!

Og jepper, jeg ved godt at flere af de skrappe drenge kører med stive gafler, men det ændrer ikke mit synspunkt! Men sjovt og smart ser det da ud. Velegnet til skoven mener jeg nu ikke det er, og ser man man måske Landrovers, Crossmotorcykler eller andre terrænkørende køretøjer uden suspension... no Sir!


En klassisk Klein Attitude

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

jeg kører selv med stiv gaffel, til de utekniske ruter, og det giver cyklen en anderledes hurtighed og lethed end en med affjedring....
samtidigt er der en masse vægt at spare, næsten uanset hvilke andre gafler du sammenligner med...
de 800g - 1150g er meget mærkbart på bakkerne...
/Kris

Martin sagde ...

Heysan.

Jeg kører med stiv gaffel på min låge. Synes helt sikkert at det er en fordel når det går opad, men straffen kommer så når det går nedad... Bumler afsted, jah ok.. det gør man vel. især på meget ujævnt underlag. Men jeg synes faktisk ikke det er så slemt endda, mest på rødder. Der er helt klart fordele og ulemper, men det er lidt ligesom med hardtail eller fully..

J-Lo sagde ...

Helt enig, synes også det er noget mode halløj. Kan forstå det til Gribben, grusrace eller vintertræning, men ikke når der bare et et minimum af krøller på sporet.

Skal det går stærkt og være let, så køb en cross cykel.

Ja Grønbech har stiv gaffel, men det er han også vokset op med, han er jo totalt oldschool. (Hans egen udtalelse) Han kører også med bredde dæk og meget lavt dæktryk for at kompensere...

Jeg ville da gerne have en stiv gaffel, som jeg kunne smække på om vinteren eller til enkelte løb, men at køre med den til dagligt i skoven er helt tosset, hvis man altså kører teknisk.

Kanonkuglen sagde ...

Kris: Jepper jeg kan sagtens se at der er en vægtforskel, men mange race-gafler vejer efterhånden ikke mere end 1300-1400 gram:-)! Jeg kan dog sagtens forstå at cyklen må føles meget responsiv på uteknisk terræn, og der er også her at den har sin force:-)!

Martin: Ja jeg ved at du er en af dem på de "hårde" cykler:-)! Men det kunne være at jeg skulle prøve det på egen krop en dag... vi kan jo bytte cykel for et kvarters tid, når vi engang mødes til vores Amager runde:-)! Men du har ret, at der er fordel og ulemper ved stiv vs. fully:-)!

J-Lo: King Hustler i huset! Det godt at du er enig med mig Jacob, som repræsentant for den danske cykelbranche:-)! Jeg har den holdning, at stiv gaffel måske egentlig kan være meget godt, hvis der er meget pløret og underlaget er meget vådt, men almindeligvis tror jeg ikke jeg ville foretrække stiv-gaffel:-)!

Anders sagde ...

Personligt kører jeg med stiv gaffel for udfordringens skyld og sekundært fordi jeg syntes der kan gå for meget kraft til spilde i affjedring.

Jeg har kørt trial, freeride, dirt etc og motivationen har hele tiden været udfordring og spænding fremfor motion/kondition.

Jeg kan sagtens forså at folk som kører xc på et vist niveau gerne vil slippe lidt lettere og dermed hurtigere henover rødder og sten.

Men jeg syntes at stiv gaffel giver mig en teknisk udfordring. Det kræver 100% koncentration og sikkert valg af linje gennem sektionerne. Hvor hurtigt kan jeg klare mig igennem en sektion uden at ryge af? Ligesom trial eller street kørsel får jeg trænet teknik og kan mærke en udvikling når jeg prøver at køre rødder og sten og hvad jeg eller kan finde af modgang.

Men indrømmet, hvis jeg bare vil pløje igennem og slappe lidt mere af rent koordinationsmæssigt, så tager jeg min Bullit med 130mm foran eller min hardtail m Pike.

Du har helt sikkert ret i at fully rigid er en modreaktion på mtb sportens teknologiske udvikling, men jeg syntes nu også at netop den type kan klare sig ganske godt under danske forhold. Det er bare et spørgsmål om teknik og øvelse.

Og en stålcykel med stålgaffel er garanteret også mere behagelig en den retro Klein du har afbildet i dit indlæg. :-)

Jakob F. sagde ...

Jeg vil gerne skrive under på Anders' indlæg også!

Kanonkuglen sagde ...

Godt at høre lidt friske menninger om stive gafler:-)!