blog top

09 februar 2009

Der er noget der larmer...

Jeg er faktisk SRAM fan til MTB og er nu også langsomt ved at blive glad for SRAM på landevejen. Men lad mig først starte med det positive; SRAM Red kører fantastisk... ingen tvivl!



Man skal dog lige vænne sig til en helt anderledes måde at skifte gear på, da det samme greb måde skifter op og ned alt efter hvor lang man trigger skifteren, men det er egentlig old news.
Grebene er også rouleur ergo-lækre og relativt små, grafikken er moderne men let underspillet, hvilket jeg rigtig godt kan li'!



Men... for der er et men, kassetten som egentlig er et lille stykke ingeniør kunst i sig selv, da den er fræset ud i ét stykke, er mildest talt en belastning! Ikke fordi den ikke skifter godt, tværtimod så skifter den perfekt, men fordi at konstruktionen med en hul kassette fungerer som en slags forstærker og ræsonerer uhørt højt ved bestemte frekvenser.
Lidt research på nettet har gjort mig det klart at jeg ikke er den eneste som synes at "larmen" er et stort irritationsmoment.

Derfor har jeg udskiftet SRAM Red kasstten med en DuraAce kassette i stedet, hvilket burde være unødvendigt med så dyr en kassette. Men jeg kunne jo også bare fylde kassetten ud med Rockwool eller bly, det skulle vel nok kunne få lukket munden på den:-)!

4 kommentarer:

KMANN siger: sagde ...

Blæs noget isoleringsskum i den. Det vejer ikke noget og vil virke som en pude over lyden.

Kmann

Kanonkuglen sagde ...

Hej KMann... god idé, det må prøves:-)!

Anonym sagde ...

Ricco (ingen sammenligning antydet mellem jer to, Lars) kørte med en DA-kasette på sin SRAM-Scott under sidste års TdF:

http://www.cyclingnews.com/road/2008/tour08/tech/probike.php?id=/photos/2008/tech/probikes/riccardo_ricco_scott_addict_tour08/Riccardo_Riccos_SD-S_Addict_cassette

så der må være noget om snakken

Kanonkuglen sagde ...

Thure: Du kan roligt lave den sammenligning, jeg er nemlig også proppet med medikamenter:-)!