Applause - og mere BB30!
For første gang nogensinde, har jeg set en Trek landevejscykel som ikke ligner en kummefryser på to hjul, men som virkelig ser fremragende ud!
Trek er ellers ikke ligefrem kendt for deres frække design, men i post-Armstrong tid har de virkeligt oppet sig og redesignet deres Madone model. Der er blevet leget med at få et mere europæisk look og organiske former ind i den nye design linie, og det er virkelig lykkedes vel! Det er også værd at bemærke at Trek nu, ligesom også Specialized, har valgt at følge Cannondales BB30 filosofi (se tidligere indlæg), hvor traditionelle lejeskåle er overflødige og lejet blot er presset ind i rammen. Cannondale har gjort det "for years", men først nu, tør de store at følge med:-)! Men stor applause til Trek...
5 kommentarer:
Mener du ikke post Armstrong?
Jo... det var det jeg mente, selvom jeg skrev noget andet:-)! Er nu rettet... tak!
Det var faktisk Klein der startede med at presse lejer direkte i rammen tilbage i sen 80erne
Cheers Caspar
Jeps... men af de større producenter som kan gøre sig gældende er Cannondale vist den eneste der har ført det videre... og hvor er Klein iøvrigt idag - kaput?
Desværre er Madonen ikke med BB30 krank, men det man måske i stedet skulle kalde en BB24 krank.
Ganske vist har de brugt teknologien som Cannondale i forvejen bruger med at sætte lejer direkte ind i rammen uden skåle, men de har ikke benyttet sig af at overdimentionere ligesom Cannondale.
Dvs. hvor cannondales lejer hedder 30x42x7 hedder Treks kun 24x37x7.
Det gør at man er tvunget til at bruge standard 24 mm krankasler som FSA, Campy og Shim.
Det betyder at der er mange letvægtskranke med carbonaksel man ikke kan benytte, da disse ofte kræver en 30 mm aksel for at kunne have høj stivhed...
ØV bøv!!! for mig der lige har investeret i en Madone 6.9 pro ramme og et THM Carbones Clavicula kranksæt...
Send en kommentar