blog top

21 december 2008

Gentleman styrt...

Med gårsdagens og nattens stormvejr in mente, var det med forundring at jeg søndag morgen - ved selvsyn - kunne konstatere at vejret efter årstiden faktisk var ganske mildt og ikke mindst tørt. Udsigten til 3-4 timer i slagregn og sidevind havde nok fået en kuldeforskrækket rouleur, som undertegnede, til at blive hjemme og hoppe på hometraineren istedet.


Dronningmølle på en vinterdag...

Med dagens fine vejr var det ned med en skål havregryn, på med spandex'en, vintersokker og skoovertræk, vand i dunkene, grease kæden lidt og så afsted i solskin... ja, SOLSKIN!
Resten af turen gik med træde i pedalerne... så blah, blah blah... holde en kort pause efter knap 3 timer og derefter vende snuden hjemad fra Helsingør, mod storbyens rygende skorstene dampende i horisonten - en slags low-tech og visuel GPS.


Rouleur jakke skift under kørsel...

Men dagens "bonding" indslag på var et stunt som ikke selveste "Mustachen" ham selv, B.S. Christiansen, kunne have iscenesat bedre. For efter knap 30 kilometer stødte vi til en 10-12 mand stor rytter gruppe fra Brøndby Cykel Klub.
Vi lagde os pænt på hjul, tæt forståes, for lige at afvente om vi måske skulle i samme retning - mod nord. Men efter ca. 10 min. udspandt dagens store drama sig på en piv-glat landevej tæt ved Høvelte kaserne i nordsjælland.


Flænger i en Assos trikot er som at køre galt i en Ferrari...

Næsten som under Tour de France i 2005 hvor hele Team CSC var en tur i asfalten under enkeltstarten, gled forhjulet næsten som i slowmotion væk under et par forankørende ryttere. Jeg så de forankørende ryttere, med hvem vi ligger helt tæt, skride ganske langsomt ud og vælte (sådan føltes det ihvertfald bagefter) - et rigtigt gentleman styrt, ingen blod eller brækkede knogler - nice and neat!

Jeg kunne ikke selv undgå også at ryge med i styrtet, da min intuitive reaktion på bremserne får forhjulet til at skride væk under mig og så er rytteren foran mig iøvrigt for tæt på - havde jeg ikke brugt bremsen var jeg tromlet over ham!
Claus, min makker ryger også med i faldet og som hjælpeløse mariehøns på ryggen kurer vi 7-8 ryttere afsted på den rim-glatte landevej med 25-30 km i timen.

Jeg faldt på siden og fik gokket hovedet i asfalten, så HALLELUJA for at jeg havde hjelm på. Da vi lettere groggy kom på benene igen kunne vi fornemme at den ene rytter vist havde slået armen rigtig godt - eller også så pev han bare som en lille julegris med krølle på halen? Selv slap jeg med et hævet knæ og hvad jeg tror bliver et stort blåt mærke på hoften i løbet af et par dage.


Den obligatoriske vinterpunktering...

Men dagens allerstørste "ulykke" overgik dog min tur-makker, som fik revet et stort hul i sine nye elskede Assos bibs og adskillige huller i sin nye Custom Assos Lightweight edition vinterjakke. Surt at få ødelagt nyt cykeldress for 4-5000 kr, men landevejs gamet er "tough business" siger et gammelt ordsprog:-)!

Men skal man drage en positiv lære af styrtet, så er der altså ikke noget der kan skabe sammenhold, team stemning og bonding som at ryge en tur i asfalten med andre ryttere - vi fik ihvertfald udvekslet pæne venlige ord med resten af de faldne soldater på slagmarken. Så næste gang B.S. skal afholde teambuilding arrangement for Bjarnes drenge, så skulle de tage at indlægge nogle "gentlemen styrt", for ligesom at skabe en god og afslappet stemning blandt rytterne... bagefter vel at mærke!

Alt i alt endte dagens meritter på 4 timer og 40 min effektivt i sadlen... så nu er mine ben er trætte og min mave sulten!


Man er vel kun menneske...

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

uhada da - det gik. Man skal altid passe på når man kører i grupper i vintertiden. Jeg har også set adskillige ryttere få skade i vinterperioderne:( altid et kraveben eller to:) Nå men op med humøret - tænk hvis det havde været på Carrefour de l'Abre, så var der røget mere en Assos lir!

Per L Johansen sagde ...

Surt med Assoshullerne, men hvad de fleste ikke ved: Tøj og hjælm dækkes af indboforsikringen!
Skader på cyklen må man dog selv punge op til

Anonym sagde ...

Så er der cenSUR på siden:-)
Til Per! Der lærte jeg noget nyt! vidst faktisk ikke at det blev dækket over indbo:)

Per L Johansen sagde ...

Sakset fra en af forsikringsselskabernes hjemmeside:

Forsikringen dækker: Almindeligt indbo: Møbler, tæpper, tøj..

Forsikringen dækker skader opstået ved uheld, hvor mindst ét transportmiddel, fx cykel, bil eller knallert, har været indblandet. Med "trafikuheld" menes påkørsel, sammenstød eller væltning.

Forsikringen dækker dog ikke skade på selve transportmidlet.


Nice ikk?