blog top

25 december 2008

Hula hoop...

De fleste som kører på fullsuspension cykler er uden tvivl stødt på "klonk klonk" fænomenet, eller vil ihvertfald med tiden støde på det. For mit vedkommende var det blevet tid til at få skiftet bøsninger på min Cannondale Rush og sende "klonk klonk" ud i vinterkulden.


Der er intet en bagdæmper elsker mere end nye bøsninger...

I takt med at dæmperbøsningerne bliver slidt, opstår der en "klonk'ende" fornemmelse i bagtrianglen hvilket mest af alt er lettere irriterende, men også får dæmpningen til at føles upræcis... eller rettere, så har man fornemmelsen af at dæmperen "kicker" ind lidt smule forsinket.
Er man feinschmecker som mig, hvor cyklen helst skal køre som kom den lige fra showroomet i Friedrichshafen, ja så skifter jeg gerne bøsninger så snart jeg mærker antydningen af "klonk" i bagtrianglen.

Men heldigvis koster det næsten ingenting at erstatte de slidte bøsninger og det kan man snildt selv gøre på et par minutter. Som standard er de fleste bagdæmpere udstyret med med alu bøsninger, hvilket kan undre lidt da disse har relativt kort levetid, istedet bør man montere nylonbøsninger da disse har 3-4 gange så lang levetid som alu bøsninger - så det er "da shit"!

Alt denne lille operation kræver er et bushing tool og et par hula hoop bøsninger i nylon, hvilket alt sammen kan bestilles hos Betd.co.uk.

God fornøjelse...


Goldtec bushing tool gør jobbet til en leg...

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg vil være en cykel i din stald, i mit næste liv...!!
Go Jul og dejligt nytår, Chaaaamp
Hils fruen & juniorchefen
A'et

Trine sagde ...

Jeg faldt lige over din Blog - super sjov :-)

Kanonkuglen sagde ...

Hej Andreas: Jamen jeg tilbyder skam også personlig pleje til den moderne mand:-)!

Hej Trine: Tak og i ligemåde...

Marianne sagde ...

Tak for sidst!
God spinningstime, dejlig du ville med.

Rigtig godt nytår. Tak for mange gode timer sammen. Vi ses snart igen, for jeg kommer på besøg igen. SÅ skal vi hygge ;0)

Godt nytår, og god spinningstime i morgen formiddag. Jeg håber, friske sjæle møder op ;0)