blog top

29 august 2008

Jeg skifter og skifter...

Udover bleer synes jeg ikke at jeg bestiller andet end at skifte slid dele - især klinger som jeg tror at jeg skifter ca. 3-4 gange årligt!
Nu indrømmer jeg dog også gerne at være lidt af en perfektionist, som ikke er særlig tolerant overfor mislyde og dårlige gearskift - alt skal bare spille!


Stronglight klinger...

Og midt i alle mine mange skift af diverse slid dele, har jeg gjort mig lidt pudsige erfaringer. Således har jeg erfaret at feinschmecker klinger som TA Spécialités desværre slides alt for hurtigt og ikke skifter særlig godt mellem 32-44t, når man bruger top-pull skifter. TA klinger skifter mærkeligt nok bedre når der benyttes en downpull skifter - hmmm?

Ligeledes har jeg erfaret at ramperne på FSA's Pro klinger, fungerer bedre end på de fleste andre klinger og giver rigtig effektive og hurtige skift mellem 32-44t.

Min erfaring er også at Stronglight producerer de mest holdbare klinger. Om det skyldes at de efter CNC udfræsning behandler deres klinger med hvad de selv kalder en "Ceramic Teflon Coating", skal jeg lade være usagt.

Men lad mig høre lidt om jeres erfaringer med slid dele - hvad holder og hvad gør ikke...


KMC Golddigger - Yes we like...

5 kommentarer:

jannik sagde ...

Hmm så jeg ik helt tosset har selv samme oplevelse med T.A drengene, men de er nu dem jeg har fået til at holde længst. Har længe haft kik på stronglight og nu har du givet mig undskyldningen for at hoppe ud i det.
Jeg vil citere din undersøgelse over for budget udvalget (konen) ved næste forhandling.

Ses i skoven

Martin sagde ...

Yo big daddy.. :-)

Jeg har også kun haft gode oplevelser med T.A hvad angår holdbarhed, dog vil jeg give dig helt ret i at de skifter ret dårligt meget hurtigt mellem 32-44 klingerne.. Lidt plat eftersom klingerne er ret dyre.

Jeg har som du ved lige sat FSA på cyklen, og den første prøvetur var meget positiv. De skifter superhurtigt..

Mht. stronglight så har jeg faktisk knækket en 32 tands klinge der kun var 2 uger gammel engang.. Så min erfaring med lige netop dem er ret dårlig..

Vi ses der´

M

Anonym sagde ...

Hej Lars

Først et forsinket tillykke med familieforøgelsen fra en af dine trofaste læsere.

Dernæst et spørgsmål. Hvor mange km/timer regner du med at kunne køre på klinger, kæder osv.? Bare som tommelfingerregel.

Vh.
Peter

Kanonkuglen sagde ...

Hej Peter...

Tak tak:-)!

Ja jeg ved det faktisk ikke helt, det afhænger jo også meget af vejrforholdne. Altså meget mudder = mere slid på klinger, krans og kæde.
Men jeg tror jeg regner med ca. 1000-1500 km?

Unknown sagde ...

Hmm. Har faktisk kun kørt 32-42 eller 29-42 med TA klingerne, hvor jeg oplever at de ligesom er lidt "tunge" at få kæden til at skifte det sidste stykke op. De skifter dog klart bedst med 29-42 kombinationen. Derudover har jeg oplevet markant bedre skift med SRAM kæder end KMC (som jeg forresten med lethed kan træde så de sprænger... selv i de tunge udgaver) :/

Dog så plejer jeg at køre et sæt klinger ned i sommersæsonen, og så rasper jeg let to set slidte helt ned, i vinterens møjvejr. Jeg skifter kassette og kæde to gange for hvert sæt klinger.

Men det afhænger meget af vejret. Den fine sommer vi har haft i år, har været rigtig god ved udstyret, hvorimod sidste år var noget nær det modsatte.