blog top

26 juli 2008

Double up...

Da jeg fik tilbuddet om at prøve en tandem mountainbike og så tilmed en Cannondale, forståes, ja så var der ikke meget tvivl i mit sind om at det skulle da prøves.



Jeg var fra starten meget spændt på hvordan det ville føles at cykle rundt på en mtb som passiv passager, uden hverken at have kontrol over styr eller bremser.
Faktisk viste det sig også ret svært at se forhindringerne foran sig, hvilket havde en ret stor psykisk påvirkning, da det ligger helt naturligt hos de fleste ryttere at man gerne vil kunne overskue terrænets beskaffenhed, for at vide hvad der venter samt hvordan man skal placere sin tyngde på cyklen.
Men med god instruktion fra Morten (ejeren af cyklen) gik det faktisk ret hurtigt med både at vende sig til at være passager og at falde ind i en fælles rytme, på de mindre tekniske ruter.

Det sværeste var dog det psykiske aspekt, at turde stole på chaufførens overblik og egenskaber når ruten blev mere teknisk. Det var for mit vedkommende meget svært at give slip og turde springe helt ud i det, hvilket nok er den samme følelse en co-driver i rally oplever? Men jeg tror nu alligevel at jeg foretrækker at styre min cykel helt selv:-)!

Det var en sjov og meget anderledes oplevelse at prøve at køre på en tandem mtb - tak for turen Morten. Vi fik også mange nysgerrige og overraskede blikke med på vejen, da de færreste nok har set en tandem mtb i skoven og på landevejen.


Morten og Kanonkuglen...

5 kommentarer:

jannik sagde ...

Haha

det sgu grineren så faktisk en til fitnessdk i år.

hvorfor har morten sådan en ?

Kanonkuglen sagde ...

Ja... en tandem mtb er sgu en sjov og lidt bizar ting. Jeg tror at Morten har én fordi han synes at den er super cool, men det kræver selvfølgelig at man altid har en makker når man skal køre.

Anders sagde ...

Ja, man kan jo altid køre med sin usynlige ven, men det virker lidt galningeagtigt. Jeg hilste på et "ældre" amerikansk par i Sheldon Brown kategorien for et par uger siden på Louisiana, som tilsyneladende kørte tyndt i Europa på sådan en siamesisk Cannondalefætter der.

Claudia sagde ...

He has the tandem because he bought it for me (us) as a gift 4 years ago. I have ridden thousands of kilometers on that tandem. :-( now it is the only thing I miss about our relationship.

Kanonkuglen sagde ...

Hi Claudia...

Thank you posting a comment. It was very fun to try a tandem, but I think it's better suited for couples:-)!
Sadly people break up but we are always able to find someone new and fall in love again.

Best wishes