blog top

24 april 2007

Weightweenies i selvsving!

Jeg tror at jeg med dette indlæg kan risikere at støde nogen - men "so be it"! Jeg kan bare ikke lade være med at synes at det kan virke komplet latterligt, når weightweenies går fuldstændig i selvsving! Som når nogen f.eks. vælger at bygge en komplet racercykel på kun 4540 gram som denne Storck. Især tyskerne synes hooked på denne vægt-fetisch... måske er det tyskernes ingeniør liderlighed der gør sig gældende her? Men ja, det er imponerende at man kan samle en hel cykel, der ikke vejer mere end 4540 gram, men det er samtidig totalt latterligt for den er komplet ubrugelig - og uden tvivl i helt ekstrem dyr!



Så når meningmand, og ikke cykelproducenter går fuldstændig amok i vægtknepperi, er det mildest talt det rene galimatias! Jeg vil dog lige for en god ordens skyld nævne, at jeg selvfølgelig også selv går op i vægt-aspektet, men jeg mener dog samtidig at en cykel er en brugsgenstand og kriteriet må derfor også være, at en cykel skal kunne tåle at blive brugt til det formål den tjener. Men læs evt. mere om om vanvittigt vægtknepperi og hvordan man hurtigt kan lænse friværdien på Light-bikes.de. Men hvad synes du - lad mig høre din mening?

Billede: Light-bikes.de

6 kommentarer:

Duder sagde ...

Må nok indrømme at jeg selv er meget en flueknepper specielt indenfor spørgsmålet omkring cyklers vægt. Men jeg syntes egentlig at spørgsmålet handler om hvor langt ned man kan komme uden at kompromittere cyklens generelle robusthed i forhold til vægten.

Jeg må nok indrømme at jeg har gået amok i Excel og har bygget en fully på 8,9 kg (oprundet til nærmeste 100 g :D) uden at jeg ville være overdrevet bekymret over at tage den med til Bornholm. CF klingerne ville måske få det lidt svært men hvis jeg havde pengene til at bygge den så kan jeg vel skifte til et par Boone i mellemtiden :o)

Enig at top 5, nok ville have fået mere gavn for deres penge et andet sted.

Unknown sagde ...

here are much more pics: ;)
http://www.light-bikes.de/eng/2007/04/10/storck-fascenario-extreme-edition/

Kanonkuglen sagde ...

Duder: Ja... jeg deler din holdning til vægtknepperi, at man kan presse vægten nedad indtil man rammer grænsen hvor vægtknepperiet kompromiterer cykels egenskaber:-)! Hvornår får vi iøvrigt din bike at se? Eksisterer den kun i et Excel ark?

Kanonkuglen sagde ...

Michael: Thanks... impressive pics:-)!

Anonym sagde ...

Smid dog et kilo af den tunge cykel Lars.

http://www.light-bikes.com/bikegallery/BikeListing.asp?id=747

3.557 kg

Så bliver den vist heller ikke meget lettere..

/PalleRaa

Kanonkuglen sagde ...

Palle: Hold da kæft! 3,5 kilo... det er komplet sindsygt! En fin show bike og noget der kan bringe wauw effekten frem hos enhver, der prøver at løfte sådan en bike - men jeg skulle ikke nyde noget af at køre mere en cruiser tempo på sådanne en fætter:-)! Forstil dig 70 kmt nedad en stjel bjergvej... uhhh jeg er ikke færdig her endnu:-)!